THAJSKÁ JÓGOVÁ MASÁŽ

Trocha z historie i současnosti thajské jógové masáže

(zdroj: Thajská jógová masáž, Michal Vavřina, filozof, masér a učitel thajské jógové masáže)

Tradiční thajská masáž je dnes v Thajsku velice populární. V celé zemi, ale hlavně v turistických centrech, je nabídka masáží obrovská. Nicméně tradičně byly všechny formy thajské masáže chápány jakožto forma spirituální praxe, se kterou jste se mohli setkat v chrámech a nemocnicích nikoli na plážích a v obchodních centrech. Dodnes je nejvýznamnější školou thajské masáže chrám Wat Pho v Bangkoku. Provádění masáže bylo vždy chápáno jako fyzická forma Metta, což je pálijské a thajské slovo vyjadřující láskyplný soucit. Maséři věrní svému poslání pracují v tomto duchu dodnes. Bez ohledu na turistický průmysl zůstává masáž integrální součástí thajské kultury a způsobu života.

Tradiční thajská masáž označuje za otce tradiční thajské medicíny severoindického ájurvédského lékaře známého jako Jivaka Kumar Bhakka (okolo roku 500 př. n. l.) Před každou masáží bývá odříkávána modlitba k jeho poctě s prosbou o vedení a účast jeho ducha skrze pracujícího maséra. Tento rituál nazývaný wai khru je odříkáván v jazyce páli.

Existují dvě odlišné verze týkající se narození Jivaky Kumara Bhakky, jehož jméno lze přeložit jako „živý“ nebo „vychovaný princem“. Obě verze souhlasí v tom, že Jivaku adaptoval princ Abhya, který byl synem krále Bimbisáry, vládce království Maghadan. Když Jivaka vyrostl, začal se zajímat o medicínu a léčení a strávil sedm let studiem pod dohledem renomovaného indického lékaře. V době, kdy dokončoval svá studia, již svými znalostmi předčil dokonce i svého učitele a s jeho požehnáním byl vyslán provozovat svou lékařskou praxi. Jeho léčitelské schopnosti se staly legendárními po celé Indii. Léčil i prince a krále. Jeho nejznámějším pacientem byl Buddha, kterého Jivaka navštěvoval třikrát denně. Na své zahradě jemu i jeho žákům vystavěl chrám. Zmínky o něm se nacházejí v Palijském kánonu, spisech théravádového buddhismu, nyní rozšířeného především na Srí Lance, v Barmě, Laosu, Kambodži a Thajsku.

Indický král Ášóka (asi 300 př. n. l.) ustanovil buddhismus jako národní náboženství a zahájil jeho šíření mimo Indii vysíláním misií do zemí jihovýchodní Asie. S mnichy putovali i lékaři. V místech, kde se usadili, zakládali kláštery a nemocnice. Tak se spolu s učením buddhismu šířily i znalosti ájurvédské medicíny a legendy o Jivaku Kumaru Bhakkovi. Předpokládá se, že v Thajsku před příchodem buddhismu existovaly medicínské praktiky šamanského typu. O původních formách masáže v této oblasti není nic známo.

Léčebné umění nešířili mniši, jak se mnozí dnes mylně domnívají. Théravádový mnich dodržuje velmi přísná řádová pravidla a jeho fyzický kontakt se ženou je naprosto nepřípustný. Dokonce i dar žena musí položit, aby si ho mnich mohl vzít. Vyhne se tak fyzickému kontaktu, který by mohl způsobit vznik touhy.
Z existujících záznamů, které se vztahují k thajskému lékařství v širším významu slova, se dozvídáme o existenci 102 nemocnic, známých jako arogaya sala, na území Khmérské říše (ta zasahovala na severovýchod Thajska) v roce 1238 n. l. (tzv. Sukhothajské období – zlatý věk). Záznamy naznačují, že zde existovaly velmi rozvinuté metody léčby.
V období království Ajuthaja (1350-1767 n. l.) existovaly bylinářské lékárny pro veřejnost, stejně jako královské lékárny v královském paláci. Později, za vlády krále Naraie Velikého (1656-1688 n. l.), královští lékaři sepsali první oficiální knihu o thajské herbální medicíně pod názvem Tamra Osod Phra Narai.

Když v roce 1767 Barmánci napadli Thajsko, staré hlavní město Ajuthaja bylo vypleněno a zničeno spolu s mnoha posvátnými texty a záznamy. Následně po invazi nově korunovaný král Ráma I. založil nové hlavní město Bangkok, Thajci nazývané Krung Thep (Město andělů). Ráma I. prokázal, že je nejen velký válečník, ale také velký vůdce svého lidu. Zahájil proces kulturní obnovy. Podporoval literaturu a shromáždil zbylá umělecká a kulturní díla. V roce 1788 započal s výstavbou chrámu Wat Phra Chetuphon na místě dvou samostatných chrámů – Wat Salak a Wat Phodharam (ten byl již v té době známým centrem vzdělání a studia tradiční thajské medicíny). Král zamýšlel posbírat dostupné znalosti tradiční medicíny a uchovat je za klášterními zdmi, aby mohly být studovány ve prospěch národa. V této době neexistovaly v Thajsku školy, a chrámy tak byly hlavními místy vzdělávání. Wat Phra Chetuphon je známější jako Wat Pho (zkratka z Wat Phodharam) a je mnohými považován za domovinu tradiční thajské masáže. Práce, kterou zde Ráma I. započal, trvala sedm let. Další, šestnáct let trvající práce, byly prováděny králem Rámou III., který nechal zdi kolem chrámu pokrýt kamennými deskami s vyrytými záznamy tradičních znalostí. Tyto záznamy byly rozděleny do osmi skupin. Jedna z nich je celá věnována bylinným receptům, obsahuje jich kolem tisícovky. Jiná sekce byla určena thajské masáži a thajské józe. Původně představovala šedesát popisků energetických drah spolu s osmdesáti sochami v pozicích thajské jógy.

Co je skutečně thajská jóga nebo thajská masáž?

Thajská jóga je komplexní, sofistikované léčebné umění odvozené z Théravádového buddhismu, buddhistické medicíny, buddhistické psychologie, théravádové meditace vhledu - Vipassana Bhavana, klasické indické a tibetské ájurvédy a jógy Vedanta. Toto léčitelské umění by bylo přesnější nazývat tradičními názvy jako "starobylé, anachronické“ nebo „starověký thajský způsob léčení rukama", ale vžila se slangová forma "thajská masáž". Dokud tomu tak bude, budou přetrvávat i pochopitelné nejasnosti.

Typ tradiční thajské jógové terapie, se kterou se většina lidí setká, je ráksãa thaang nûat (léčebné masážní ošetření). To je obecně známé jako Nuat Thai nebo Nuad Boran styly thajské jógové terapie, duchovní masáže a léčebné činnosti Thajska.

Primární výstupy spojované s vykonáváním thajské jógy se nazývají Pro Mii Wihan Sii (Brahmavihara) neboli čtyři božské, nekonečné vznešené stavy mysli - láska, soucit, radost a vyrovnanost. Tak dlouho, dokud jsou tyto čtyři kvality sdělovány, předávány a uskutečňovány v průběhu terapie, je terapie považována za úspěšnou. Kromě čtyř božských stavů mysli cvičíme a provádíme Puju - rituál léčebné modlitby, potvrzení a uznání. Jsme si vědomi posvátného prostoru sdíleného klientem a jógínem, ctíme a uznáváme bódhisattvy a předky naší cesty a učení, a "vytváříme Boddichitta," dokonalé duševní procesy osvícených bytostí recitováním mantry Om Namo Shivago, mettá sútry nebo čehokoli jiného, co vyvolá a vzývá podstatu a energii lásky a uzdravení, aby se pohnula uvnitř nás samých i našich klientů. Tato zbožná a pozorná meditace se nalaďuje na mocné energie a prosby posvátných a symbolických metafor božstev, starověké průvodce a vzory, které tvoří základ pro veškerou další komunikaci a vyjádření Promiiwihan Sii.

Sekundární výsledky jsou méně významné, a mohou nebo nemusí sdílet vlastnosti společné mnoha formám západní masáže, jako je effleurage (hlazení a hnětení svalů), manipulace (manipulace nebo napravení kostních či kosterních částí) a tlakový bod nebo akupresurní techniky ( použití hlubokého a konzistentního tlaku na konkrétní nervy, šlachy, vazy a akupunkturní body neboli Lom). V zájmu vyvážení funkce čtyř Dóš nebo tělesných prvků tzv. thâat tháng sìi (Lom, Fai, Din, Naam), thajská jóga sdružuje prvky energetického a pránického hodnocení, bdělost, jemné kolébání, uvolnění v pozicích Ásan, hluboký strečink, zaměřené dýchání nebo Prana Yama, vyvažování čaker, Prana Nadi nebo Sen (energetických kanálů), vyvažovací a rytmické tlaky k vytvoření jedinečné léčebné zkušenosti.

Je důležité si uvědomit, že veškerá aplikace fyzického tlaku má zprostředkovat Promiiwihan Sii - vyvážit a harmonizovat thâat Thang Sii a Tri dosha neboli tři větry, rozpoložení či energeticky odlišné tělesné typy. Thajská jóga je propracovaný systém výměny lásky s tlakem. Stejně jako objetí je prostředkem péče, tak i pozornost a láska může být vyjádřena fyzickým tlakem. Jde o to, že v thajské józe je láskyplné objetí poskytováno s velkým detailem a sofistikovaností.

Praxe thajské jógy je v podstatě založena na principech klasické ájurvédy, jak je popsáno ve spisech: Caraka Samhita Sutra, Susrita Samhita Sutra, Gheranda Samhita, Atharvaveda, Pradipika, a Ramayana, aniž by se většinou zjevně odkazovala na hinduistická božstva. Filosofie a principy těchto ajurvédských textů byly také reinterpretovány v Theravedovém buddhismu. Dva vlivné texty v systému Theravedy jsou Buddha Dhama a Vipassana Bhavanna. Do ájurvédských postupů zdůrazněných v thajské józe patří Samkhya - kosmologie stvoření (s dualitou vědomí a fenomenální realitou hmoty), Rajas, Satvas a Tamas (tvořivý, udržovácí a destrukční princip), tělesné elementy, dóši, linie Sen (Prana Nadi), Lom (‚Větrné brány‘; akupunkturní body, marma; sanskrt), Pancha Karma (technika odstranění hluboce uložených toxinů ze tkání), Ásána, Prána, Yama (stáří, nemoci, tresty a další neštěstí jako varování karmického principu) a mantra.

Čtyři thajské ajurvédské prvky jsou: Země (din - pevné části těla, včetně nervů, kostry, svalstva, cév, šlach a vazů), Voda (nám- krev a tělesné výměšky), Oheň (fai, trávení a metabolismus) a Vzduch (lom - dýchací a krevní oběh). Někteří praktici používají pálijsko-sanskrtské termíny vypůjčené z ájurvédské indické tradice pro čtyři tělesné prvky: pathavidhatu, apodhatu, tecodhatu a vayodhatu. 

Thajská jógová masáž nebo Thajská masáž je systémem jógové terapie a řídí se všemi aspekty thajské jógy a ajurvédských principů. Tradiční thajská medicína zahrnuje léčiva, bylinnou parní lázeň a masáže spolu s buddhistickými rituály a meditacemi, stejně tak jako i rituály založené na víře v nadpřirozené síly či moc vesmíru.

Od období Ayudthayi až do počátku tohoto století, Ministerstvo zdravotnictví thajské vlády nevyjímaje, se udržovala oficiální masážní divize (phanâek mãw nûat). Pod vlivem mezinárodní medicíny a rozvojem moderních nemocnic byla časem odpovědnost za vnitrostátní šíření a zachování výuky thajské Ájurvédy při chrámech přenesena na Wat Phra Chetaphon (Wat Pho) v Bangkoku. Tak je tomu dodnes. Tradiční jógová terapie přetrvává ve většině provincií a v poslední době zažívá obrodu popularity v celé zemi. Wat Po systém je rozdělen na dvě zcela oddělené a odlišné kategorie: Turistický masážní pavilon a turistickou masážní školu (Ronrian Sala Thaang Nuaat) a "Školu tradiční medicíny školení a certifikace Maw Nuad" (masážní lékaři). Mezi nimi jsou obrovské rozdíly v době a kvalitě vzdělávání. Například turista může získat úvodní masážní certifikát za pouhých deset dní, zatímco celý program pro Maw nuad je dvanáct až čtrnáct semestrů nebo čtyři plné roky studia. 

V rámci tradičního thajského kontextu lékařské péče, terapeut thajské jógové masáže (Maw nûat, doslovně "masážní lékař") používá thajskou jógu spolu s farmakologickou (bylinnými) a psycho-duchovní léčbou, jak je předepsáno pro konkrétní problém nebo specifickou nerovnováhu dóš, větrů a rozpoložení těla, mysli a ducha. Pro mnoho Thajců je stále více populární využívat tradiční thajskou jógu jako nástroj pro relaxaci a prevenci nemocí, spíše než prostředek pro konkrétní zdravotní problém. Jakmile však opustíte velkoměsto a přemístíte se na venkov, uvidíte daleko větší důvěru ve využívání energeticky založeném léčení. To zahrnuje obnovu a rostoucí popularitu samoošetřovací životosprávu a jógovou praxi „Reusi Dotan" nebo „Reishi“ jógu.

Thajská jógová masáž je duchovně založená somatická technika a profese, metoda s normami stanovenými v buddhistických holistických (celostních) centrech a chrámech před tisíci lety. Má ustanoven etický kodex známý jako Buddha Dharma, osmidílná stezka, Ahimsa (nenásilí) a "Desatero léčitele." Jsou zde stanovena kritéria pro vzdělávání a odbornou praxi ke službě, která nikdy nebyla zamýšlena jako "masáž" nebo "masážní terapie.

Thajská jóga je hovorový nebo geografický výraz pro léčebný systém. Moderní Thajská jógová masáž je syntézou několika různých regionálních variací utvářených místem, oblastí, a v některých případech, i konkrétního působení charismatického učitele. Tradičně se zmiňuje "sedm škol". Samozřejmě, že v minulosti nebylo jen sedm škol! Vzhledem k tomu, že to byla hlavní medicína milionů lidí, více než tisíc let, je logické předpokládat, že v té či oné době, působilo mnoho různých škol. Tak by každý chrám vyučující nebo vykonávající toto léčebné umění mohl být považován za školu. A těch byly v průběhu let stovky, ne-li tisíce.

Existují velmi odlišné tradiční "školy" thajské jógové masáže. Jejich rozsah sahá od velkých univerzitou řízených nebo podporovaných programů v Bangkoku, po školy v "rodinném" stylu s orální a tradiční linií horských kmenů severního Thajska, jako Karen, Lisu, Lahu, Mien a lidé Akha. Jejich vliv je rostoucím faktorem v moderním pojetí thajské masáže, obzvláště na severu.

Nejslavnější tradiční školou na severu je The Buntautuk Northern Hill Tribe Medical Hospital nazývaná též "The Old Medicine Hospital." Pod záštitou Velmistra Aajan Sintorn Chaichaguna (od listopadu 2005) se tato škola stala národním i mezinárodním fenoménem. Ten vyučuje, na různých úrovních programů, Thajce i cizince. Aajan Sintorn je také známý díky své každodenní recitaci Pali Om Namo Shivago - modlitby a vzývání požehnání. Dvakrát denně vede celé společenství v této rytmické a krásné tradiční léčebné mantře. Na severu Thajska se říká: "Nevíte nic o thajské masáži, dokud neznáte tuto mantru!" Dnes ‘Wat Po Asociace tradičních lékařů‘, členové škol a Aachani neboli ‘mistři instruktoři‘ uvádějí toto umění do moderního světa. Slavné školy a jejich čelní mistři, jako Anantasuk Rongrian v rámci ‚Phaa Kruu Anantasuk‘ a ‚Aachan Nantipa Anantasuk‘, spolupracují na královských projektech ‚Rajaprajanugroh‘ na dokončení dokumentace tradiční medicíny, aby tak zachovali její bohaté kulturní dědictví.

Dnes ‘Wat Po Asociace tradičních lékařů‘, členové škol a Aachani neboli ‘mistři instruktoři‘ uvádějí toto umění do moderního světa. Slavné školy a jejich čelní mistři, jako Anantasuk Rongrian v rámci ‚Phaa Kruu Anantasuk‘ a ‚Aachan Nantipa Anantasuk‘, spolupracují na královských projektech ‚Rajaprajanugroh‘ na dokončení dokumentace tradiční medicíny, aby tak zachovali její bohaté kulturní dědictví.

The International Thai Therapists Association, Inc. (ITTA) a Thai Yoga Center představují a podporují původní tradiční thajské medicínu (TTM), thajskou kulturu a umění léčení. Naši instruktoři jsou přímo autorizovaní učitelé, představitelé a pokračovatelé tradiční linie několika různých světských a buddhistických škol:

  • Buddhai Sawan Institute Ayudthaya (známá pro bojová a léčebná umění po 900 let)
  • Phra Wat Chetuphon (buddhistický chrám, Wat Po Traditional Thai Medical School... Jedna z nejstarších škol tradičních umění),
  • Buntautuk Hilltribes Northern Provencial Hospital and Training Institute také známý jako "The Old Medicine Hospital of Shivago Komarpai" 
  • ITM (International Thai Massage, Chiangmai)
  • Mama Lek Chaiya 
  • The Foundation for the Blind
  • Buddhist Temple Wat Sawankholok, School for the Blind
  • Wangklaikangwon Industrial Community & Educational College program thajské masáže podporovaný HM. Králem Bhumibolem, Anantasukem

FOTOGALERIE